I. Bistveni predpisi, ki urejajo področje upravljanja:
1. Stanovanjski zakon,
2. Stvarnopravni zakonik,
3. Pravilnik o standardih vzdrževanja stanovanjskih stavb in stanovanj,
4. Navodilo o izdelavi poročila o upravnikovem delu,
5. Pravilnik o upravljanju večstanovanjskih stavb,
6. Pravilnik o merilih za določitev prispevka etažnega lastnika v rezervni sklad in najnižji
vrednosti prispevka,in še
7. Zakon o nepremičninskem posredovanju,
9. Energetski zakon,
10. Zakon o graditvi objektov,
11. Zakon o urejanju prostora,
12. Zakon o zemljiški knjigi,
13. Obligacijski zakonik,
14. Zakon o evidentiranju nepremičnin,
15. Zakon o vzpostavitvi etažne lastnine na predlog pridobitelja posameznega dela stavbe in o določanju pripadajočega zemljišča k stavbi – ZVEtL,
16. Zakon o poslovni stavbah in poslovnih prostorih ter še vrsta drugih zakonov in podzakonskih predpisov.
II. Kratek povzetek nalog upravljanja:
1. REZERVNI SKLAD
Obvezno zbiranje sredstev rezervnega sklada opredeljujeta Stvarnopravni zakonik in Stanovanjski zakon, namen pa je zagotavljanje sredstev lastnikov za vzdrževalna dela v objektu. Ta sredstva so pritiklina stanovanja.
Uporaba sredstev rezervnega sklada
Sredstva rezervnega sklada je mogoče uporabiti samo za poravnavo stroškov vzdrževanja in potrebnih izboljšav, ki so predvidene v sprejetem načrtu vzdrževanja, ter za nujna vzdrževalna dela in za odplačevanje v te namene najetih posojil. Nujna vzdrževalna dela so vzdrževalna dela, ki niso predvidena v načrtu vzdrževanja.
Vodenje rezervnega sklada
S sredstvi rezervnega slada upravlja upravnik kot dober gospodar. Vplačila etažnih lastnikov v rezervni sklad stavbe vodi upravnik na posebnem transakcijskem računu, ki jih mora nato naložiti v depozite pri bankah z ustreznim dovoljenjem. Etažni lastniki ne morejo zahtevati vračila zneskov v rezervni sklad.
2. NAČRT VZDRŽEVANJA
Načrt vzdrževanja, s katerim se zagotavlja vzdrževanje objekta, sprejmejo etažni lastniki za obdobje najmanj enega in največ petih let. Načrt vzdrževanja pripravi upravnik.
Vsebina načrta vzdrževanja
V načrtu vzdrževanja etažni lastniki določijo vzdrževalna dela, ki se bodo opravila in način zagotavljanja denarnih sredstev z vplačili v rezervni sklad. Odločanje o načrtu vzdrževanja se šteje za posel rednega upravljanja.
3. POGODBA O MEDSEBOJNIH RAZMERJIH
Etažni latniki morajo skleniti pogodbo o medsebojnih razmerjih, s katero uredijo način upravljanja in rabe večstanovanjske stavbe.
Vsebina pogodbe o medsebojnih razmerjih
Pogodba o medsebojnih razmerjih poleg določil po stvarno pravnem zakoniku, ureja zlasti še:
– opredelitev stroškov in obveznosti, ki bremenijo etažne lastnike,
– način določanja rezervnega sklada, če ta presega zakonsko določen najnižji znesek,
– morebitne posebne omejitve pri uporabi posameznih delov etažne lastnine,
– način uporabe skupnih delov,
– zastopanje etažnih lastnikov v pravnem prometu,
– način upravljanja skupnih delov,
– uporabo posameznih delov etažne lastnine v posebne namene,
– zavarovanje zgradbe kot celote,
– pooblastila upravnika, če ta odstopajo od pooblastil, ki jih ima upravnik po zakonu.
4. ZBOR LASTNIKOV
Stanovanjski zakon omogoča dve možnosti za odločanje o poslih rednega upravljanja:
1. Zbor lastnikov
Sklic zbora lastnikov:
– Zbor lastnikov lahko skliče upravnik, etažni lastniki, ki skupaj dosegajo najmanj eno petino solastniških deležev ali nadzorni odbor.
– Tisti, ki skliče zbor lastnikov, tudi oblikuje predlog sklepov, o katerih se bo odločalo z glasovanjem,
– Zbor lastnikov se skliče s pisnim vabilom vsaj 14 dni pred zborom. Vabilo pusti upravnik vsakemu etažnemu lastniku v hišnem predalčniku posameznega etažnega lastnika in objavi na oglasni deski, ki je dostopna vsem etažnim lastnikom.
– Vabilo za sklic zbora mora vsebovati zlasti dan in uro zbora, predviden dnevni red in predlog sklepov, o katerih bo zbor predvidoma odločal.
– Upravnik je dolžan sklicati zbor lastnikov najmanj enkrat letno,
– Zbor lastnikov se praviloma opravi v večstanovanjski stavbi ali v drugem primernem prostoru v njeni neposredni bližini.
Vodenje zbora lastnikov:
– Zbor etažnih lastnikov praviloma vodi upravnik, lahko pa tudi etažni lastnik, ki ga z večino prisotnih glasov določi zbor, oziroma tisti, ki je zahteval sklic zbora.
– Zbor etažnih lastnikov veljavno odloča, če je na seji zbora prisotna večina po solastniških deležih.
– Če predlagana odločitev ni sprejeta, ker na zboru ni bila prisotna potrebna večina, lahko zbor z večino prisotnih etažnih lastnikov po solastniških deležih sklene, da naj upravnik v roku največ 14 dni skliče ponovljeno zasedanje zbora,
– Vabilo za sklic ponovljenega zbora mora, poleg sestavin iz prejšnjega člena, vsebovati tudi opozorilo, da bo zbor lastnikov o predlogih, ki se nanašajo na redno upravljanje, na ponovljenem zasedanju sklepal z večino prisotnih etažnih lastnikov po solastniških deležih,
– Na ponovljenem zasedanju zbora se lahko veljavno glasuje o predlogih sklepov, ki so bili navedeni v vabilu za sklic in ki se nanašajo na redno upravljanje z večino prisotnih etažnih lastnikov po solastniških deležih.
Zapisnik zbora lastnikov:
– Upravnik mora o vsakem zboru sestaviti zapisnik. Zapisnik podpišeta etažna lastnika, ki ju določijo prisotni na zboru lastnikov,
– Zapisnik mora vsebovati podatke o kraju in času zbora, seznam navzočih etažnih lastnikov s predpisi, predloge sklepov, o katerih se je na zboru glasovalo in rezultate glasovanja,
– Upravnik mora zapisnik objaviti na način, kot se sklicuje zbor etažnih lastnikov.
2. Podpisovanje listine s predlogi
– Pisno se glasuje tako, da se podpiše listina, na kateri se odloča za ali proti predlaganemu sklepu,
– Na listini mora biti naveden predlog sklepov, obrazložitev sklepov, ime lastnika in datum podpisa listine ter navedena večina, potrebna za njihov sprejem,
– Kadar se odloča s podpisovanjem listine, je predlog sprejet, če ga v roku, ki ne sme biti daljši od treh mesecev od dne, ko ga podpiše prvi etažni lastnik, podpiše potrebno število etažnih lastnikov, glede na njihove solastniške deleže.
– Če s pisnim glasovanjem odločitev ni bila sprejeta, ker ni glasovalo zadostno število etažnih lastnikov, lahko upravnik skliče zbor lastnikov.
5. NADZORNI ODBOR
Etažni lastniki lahko imenujejo nadzorni odbor:
– Nadzorni odbor v sestavi treh članov nadzoruje delo upravnika, ki izhaja iz pogodbe o opravljanju upravniških storitev, predlaga predloge sklepov, o katerih se glasuje s podpisovanjem listine, ter daje pobude upravniku.
– Na osnovi pooblastila, danega na zboru lastnikov, lahko nadzor izvaja tudi eden od etažnih lastnikov.
6. HIŠNI RED
Sprejetje hišnega reda je bistveno za prijetno bivanje in sožitje v večstanovanjski stavbi:
– Njegov namen je ureditev pravil obnašanja in ravnanja etažnih lastnikov in drugih uporabnikov (spoštovanje nočnega reda in miru, prepoved uporabe balkonov za shranjevanje stvari, zračenje in stepanje preprog, ocvetličenje ipd.),
– Etažni lastniki, ki imajo več kot polovico solastniških deležev, lahko sprejmejo hišni red, s katerim določijo temeljna pravila sosedskega sožitja v večstanovanjski stavbi.
7. POOBLASTILA UPRAVNIKA
Pooblastila upravnika, ki jih določata 50. člen SZ -1 in 118. člen SPZ, so:
– Izvaja sklepe etažnih lastnikov;
– Skrbi za redno vzdrževanja in obratovanje skupnih delov;
– Poskrbi za porazdelitev in izterjavo obveznosti;
– Upravlja z rezervnim skladom in skupnim denarjem;
– Zastopa etažne lastnike v poslih upravljanja, v imenu etažnih lastnikov vloži izključitveno tožbo ter tožbo za plačilo stroškov in obveznosti, ki bremenijo etažnega lastnika;
– Zastopa etažne lastnike pred upravnimi organi v zadevah izdaje dovoljenj in soglasij v geodetskih poslih v zvezi z večstanovanjsko stavbo in zemljiščem;
– Pripravi načrt vzdrževanja in terminski plan izvedbe tega načrta ter skrbi za njegovo izvedbo;
– Poroča etažnim lastnikom o svojem delu in jim izstavi mesečne in letne obračune;
– Sprejema plačila etažnih lastnikov na podlagi mesečnega obračuna in plačuje obveznosti iz pogodb sklenjenih s tretjimi osebami;
– Poda letno poročilo o upravljanju večstanovanjske stavbe;
– Opravi oštevilčenje in označitev stanovanj in drugih prostorov, zbira podatke potrebne za prijavo vpisa registrskih podatkov v kataster stavb:
– Zbira, vodi in obdeluje osebne podatke, ki jih je dolžan posredovati pristojnim organom v skladu s stanovanjskim zakonom,
– Skrbi za izvedbo rednih vzdrževalnih del majhne vrednosti na skupnih delih stavbe, za kar ne potrebuje sklepa etažnih lastnikov, mora pa o izvedenih delih poročati na zborih lastnikov, s pogodbo o medsebojnih razmerjih lahko etažni lastniki določijo še druga poobalstila in obveznosti upravnika.
Pripravila: Vrhovec Marjeta, pravnik
|